PENINGKATAN KARAKTER ISLAMI BAGI PESERTA DIDIK DI LINGKUNGAN SEKOLAH MENENGAH ATAS NEGERI 3 KOTA TANGERANG SELATAN

Authors

  • Muhammad Muhyidin Institut PTIQ Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.53976/jmi.v10i2.249

Keywords:

character, religious, school

Abstract

In general, this study aims to determine the increase in Islamic character in SMAN 3 Kota Tangerang Selatan based on activities carried out at school.

This study uses the phenomenology method, which is a study of visible and real phenomena, by collecting data and information through interviews and observations to the main informants, namely the principal, teachers and class XI students. While the data analysis used descriptive qualitative analysis in the form of exposure to the results of interviews, observations and supplemented with data obtained from supporting documents.

The findings in this study are an increase in discipline of dzuhur and asr prayers in congregation at school, increased activity and order in participating in duha and tadarus prayers together, increasing Islamic spiritual activities (majlis ta'lim) at school, and increasing other religious activities at home. which can be seen from the worship monitoring sheet

References

Al-Maraghi, A. M. (2010). Tafsir al-Maraghi. Semarang: PT. Thoha Putera.

Analia, A. S. (2020). Hasil wawancara dengan Kepala Sekolah Menengah Atas Negeri 3 Kota Tangerang Selatan Provinsi Banten hari Senin 22 Juni 2020.

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Junaedi. (2020). Hasil wawancara guru Agama Islam Sekolah Menengah Atas Negeri 3 Kota Tangerang Selatan Provinsi Banten pada hari rabu 24 Juni 2020.

Liman. (2020). Hasil wawancara dengan Wakasek Kesiswaan Sekolah Menengah Atas Negeri 3 Kota Tangerang Selatan Provinsi Banten pada hari Selasa tanggal 23 Juni 2020.

Nasional, D. P. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Rahim, H. (2004). Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Sarnoto, A. Z. (2011). Aktualisasi Pemikiran Pendidikan Akhlak Ibnu Maskawaih Dalam Pendidikan. Statement | Jurnal Media Informasi Sosial Dan Pendidikan, 1(1), 72–82. https://jurnal.pmpp.or.id/index.php/statement/article/view/5

Sarnoto, A. Z. (2012). Konsepsi Pendidik Yang Ideal Perspektif Al-Qur’an. Profesi: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Keguruan, 1(2), 1–7. https://jurnal.pmpp.or.id/index.php/profesi/article/view/112

Sarnoto, A. Z. (2016). Keluarga Dan Peranannya Dalam Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini. Profesi: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Keguruan, 5(1), 48–58.

Sarnoto, A. Z., & Sholihin. (2017). Perilaku Kepemimpinan Berbasis Spiritual Dalam Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam. Statement | Jurnal Media Informasi Sosial Dan Pendidikan, 7(2), 1–10. https://jurnal.pmpp.or.id/index.php/statement/issue/archive

Sarnoto, A. Z., & Siswanto, P. T. (2013). Esensi Nilai-Nilai Keindonesiaan Dalam Pendidikan Karakter. Profesi: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Keguruan, 2(1), 1–7. https://jurnal.pmpp.or.id/index.php/profesi/article/view/123

Sukmadinata, N. S. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: remaja Rosyda Karya.

Published

2021-10-14

How to Cite

Muhammad Muhyidin. (2021). PENINGKATAN KARAKTER ISLAMI BAGI PESERTA DIDIK DI LINGKUNGAN SEKOLAH MENENGAH ATAS NEGERI 3 KOTA TANGERANG SELATAN . Madani Institute : Jurnal Politik, Hukum, Ekonomi, Pendidikan Dan Sosial-Budaya, 10(2), 101-109. https://doi.org/10.53976/jmi.v10i2.249