KONTEKSTUALISASI MAKNA JIHAD (Aplikasi Metode Double Movement Fazlur Rahman)

Authors

  • Kasis Darmawan Mahasiswa Pascasarjana Institut PTIQ Jakarta

Keywords:

Jihad, Kontekstual, Double Movement

Abstract

This paper shows that the meaning of jihad contextually by using Fazlur Rahman's double movement method, gives rise to a more constructive and actual meaning of jihad according to the current context. Jihad tends to be understood textually which creates a rigid understanding of jihad and limits the meaning of jihad to war. Jihad basically has a general meaning as effort and sincerity in devoting all efforts and abilities to achieve goals. Contextualization of jihad in the current Indonesian context can be carried out in the form of economic jihad to tackle the problem of poverty, jihad in the field of education to overcome the problem of educational backwardness, political jihad by upholding a healthy and just democratic system, and jihad of religious moderation amid the growing understanding of radicalism, extremism or terrorism

References

Al-Maraghi, A. M. (2010). Tafsir al-Maraghi. Semarang: PT. Thoha Putera.

Analia, A. S. (2020). Hasil wawancara dengan Kepala Sekolah Menengah Atas Negeri 3 Kota Tangerang Selatan Provinsi Banten hari Senin 22 Juni 2020.

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Junaedi. (2020). Hasil wawancara guru Agama Islam Sekolah Menengah Atas Negeri 3 Kota Tangerang Selatan Provinsi Banten pada hari rabu 24 Juni 2020.

Liman. (2020). Hasil wawancara dengan Wakasek Kesiswaan Sekolah Menengah Atas Negeri 3 Kota Tangerang Selatan Provinsi Banten pada hari Selasa tanggal 23 Juni 2020.

Nasional, D. P. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Rahim, H. (2004). Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Sarnoto, A. Z. (2011). Aktualisasi Pemikiran Pendidikan Akhlak Ibnu Maskawaih Dalam Pendidikan. Statement | Jurnal Media Informasi Sosial Dan Pendidikan, 1(1), 72–82. https://jurnal.pmpp.or.id/index.php/statement/article/view/5

Sarnoto, A. Z. (2012). Konsepsi Pendidik Yang Ideal Perspektif Al-Qur’an. Profesi: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Keguruan, 1(2), 1–7. https://jurnal.pmpp.or.id/index.php/profesi/article/view/112

Sarnoto, A. Z. (2016). Keluarga Dan Peranannya Dalam Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini. Profesi: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Keguruan, 5(1), 48–58.

Sarnoto, A. Z., & Sholihin. (2017). Perilaku Kepemimpinan Berbasis Spiritual Dalam Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam. Statement | Jurnal Media Informasi Sosial Dan Pendidikan, 7(2), 1–10. https://jurnal.pmpp.or.id/index.php/statement/issue/archive

Sarnoto, A. Z., & Siswanto, P. T. (2013). Esensi Nilai-Nilai Keindonesiaan Dalam Pendidikan Karakter. Profesi: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Keguruan, 2(1), 1–7. https://jurnal.pmpp.or.id/index.php/profesi/article/view/123

Sukmadinata, N. S. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: remaja Rosyda Karya.

Published

2023-03-10

How to Cite

Darmawan, K. . (2023). KONTEKSTUALISASI MAKNA JIHAD (Aplikasi Metode Double Movement Fazlur Rahman). Madani Institute : Jurnal Politik, Hukum, Ekonomi, Pendidikan Dan Sosial-Budaya, 12(1), 1-9. Retrieved from https://jurnalmadani.or.id/index.php/madaniinstitute/article/view/278