MANAJEMEN KURIKULUM 2013 DALAM PEMBELAJARAN AQIDAH AKHLAK DI MADRASAH TSANAWIYAH AL-WATHONIYAH 1 DUREN SAWIT JAKARTA TIMUR
Keywords:
2013th Curriculum, Implementation, Learning Aqidah AkhlakAbstract
This research is a field research using a qualitative descriptive method. The results of this study can be concluded that the implementation of the 2013 curriculum in the Aqidah Akhlak Subject at di MTs Al-Wathoniyah 1 has been running well even though it is not yet at the maximum stage, the desert council has followed the provisions in accordance with the 2013 curriculum as a guide in teaching and learning activities, but the Implementation Plan Learning still follows the regulations from Permendikud Number 22 concerning Basic and Secondary Education Process Standards and has not followed Circular Number 14 of 2019 concerning Simplification of the Learning Implementation Plan. The difficulty in implementing the 2013 curriculum in the subject of Aqidah Akhlak is more due to the lack of facilities and infrastructure to assist in the teaching and learning process and besides that the teacher council has difficulty in assessing students using the 2013 curriculum because there are many points or aspects that need to be considered for conducting assessments and towards students
References
Abidin, Y. (2014). Desain Sistem Pembelajaran Dalam Konteks Kurikulum 2013.
Ambarsari, D., & Darmiyati, A. (2022). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak Dalam Memebentuk Karakter Siswa Di Mi. Tarbiyatussibyan Telukjambe Timur Karawang. Jurnal Education and …, 10(1), 371–378.
Budiningsih, C. A. (2005). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Darmadi. (2018). Guru Jembatan Revolusi. Surakarta: CV Kekata Group.
Fadillah, M. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran. Ar-Ruzz Media.
Hamalik, O. (2002). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta : Bumi Aksara.
Hami, E., & Idris, M. (2015). PENGARUH IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 TERHADAP PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK DALAM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN BUDI PEKERTI DI SMAN 1 PANCA LAUTANG SIDRAP (Effect of Implementatiom of Curriculum 2013 for Improving Learning Motivation of Student. Istiqra’, II(2), 142–154.
Haniko, P., Sarnoto, A. Z., Pramono, S. A., & Ismaya, B. (2023). KEPEMIMPINAN DAN MUTU PENDIDIKAN KINI DAN MASA DEPAN (Problematika, Dinamika dan Solusi). Karawang : Cakra.
Rusman. (2017). Belajar & Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media.
Saifulloh, A. M., & Darwis, M. (2020). Manajemen Pembelajaran dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Belajar Mengajar di Masa Pandemi Covid-19. Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 3(2), 285. https://doi.org/10.36835/bidayatuna.v3i2.638
Sarifudin, A., Hude, D., & Sarnoto, A. Z. (2023). Metode Kolaborasi dalam Supervisi Pendidikan Berbasis Al- Qur ’ an. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 12(12), 1793–1810. https://doi.org/10.30868/ei.v12i02.3636
Sarnoto, A. Z. (2012a). Madrasah Diniyah Dalam Pusaran Kebijakan Politik Pendidikan Indonesia. Profesi: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Keguruan, 1(1), 1–11.
Sarnoto, A. Z. (2012b). Urgensi Supervisi Pengajaran Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Statement | Jurnal Media Informasi Sosial Dan Pendidikan, 2(2), 55–66.
Sarnoto, A. Z. (2016a). Konsepsi Kurikulum Pendidikan Perspektif Al-Qur’an. Madani Institutte: Jurnal Politik, Hukum, Pendidikan, Sosial Dan Budaya, 5(1), 37–46.
Sarnoto, A. Z. (2016b). Pengantar Studi Pendidikan Berbasis Al Qur’an : Manajemen Pendidikan Dalam Perspektif Al-Qur’an. Madani Institutte: Jurnal Politik, Hukum, Pendidikan, Sosial Dan Budaya, 5(2), 97–107.
Sarnoto, A. Z., & Andini, D. (2017). Sikap sosial dalam kurikulum 2013. Madani Institute | Jurnal Politik, Hukum, Pendidikan, Sosial Dan Budaya, 6(1), 59–70.
sarnoto, A. Z., & Andri. (2019). PENGARUH PROFESIONALISME DAN KINERJA TENAGA PENDIDIK TERHADAP HASIL BELAJAR AL-QUR’AN HADITS PESERTA DIDIK DI MTs NEGERI 1 SUBANG.
Setiawan, W. (2017). Reward and Punishment dalam Perspektif Pendidikan Islam. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 4(2), 184–201. https://doi.org/10.53627/jam.v4i2.3171
Sugiyono. (2015). Metode Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Pendekatan Kualitatif dan RD. Alfabeta.
Sukmadinata, N. S. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: remaja Rosyda Karya.
Tusyana, E. (2021). Implementasi Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 dengan Pendekatan Saintifik Tema III Peduli Terhadap Makhluk Hidup. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 13(1).
UPI, T. D. A. P. (2012). Manajemen Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Wahyuni, R., Harmi, H., Fathurrochman, I., & Endang. (2020). Implementasi Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Di SDIT Bin Baz Kabupaten Rejang Lebong. Jurnal Darussalam; Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, XII(1), 8.