PENGELOLAAN PEMBELAJARAN TAHFIZH DENGAN ISYARAT HIJAIYAH DALAM PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGHAFAL AL-QUR’AN DI PONDOK PESANTREN TUNARUNGU DARUL ASHOM YOGYAKARTA
Keywords:
Tahfizh Education Management, Deaf Students,, Teaching PrinciplesAbstract
The management of Qur'an memorization (tahfizh) for deaf students requires a different approach compared to tahfizh education for regular students. Hearing impairment poses challenges in language acquisition and communication, making sign language an alternative method for tahfizh learning. This research aims to understand the management of tahfizh education for deaf students and the role of such management in enhancing the Qur'an memorization abilities of deaf students at Darul Ashom Deaf Boarding School in Yogyakarta. A qualitative approach was employed, focusing on planning, organizing, implementing, and evaluating the tahfizh learning process, as well as the function of management in improving the Qur'an memorization abilities of deaf students at Darul Ashom Deaf Boarding School in Yogyakarta. Data was collected through interviews, observations, and document analysis
References
Adriana, I. (2017). Kemampuan Artikulasi Bunyi Bahasa Arab Pada Anak Tunarungu. Jurnal Nuansa, 14(2).
Arikunto, Suharismi. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. (2011). Prosedur penelitian : suatu pendekatan praktek / Suharsimi Arikunto. Rineka Cipta.
Asmoro, A. (2016). Penguasaan Bunyi Bahasa Anak Disabilitas Tunarungu Usia 10-12 Tahun Pada Kata Pasangan Minimal Di SDLB Santi Rama Jakarta: Suatu Kajian Psikolinguistik. Jurnal Linguistik Indonesia, 34(2).
Febriani, A. P. (2021). Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Prosespembelajaran Kelas XI Di SMK Negeri 1 Cianjur. Jurnal JPPHK (Jurnal Pendidikan Politik, Hukum Dan Kewarganegaraan), 11(1).
Kahfi, A. (2023). Hasil Wawancara dengan Kyai Haji Abu Kahfi, pada hari Sabtu, tanggal 28 Januari 2023.
Kemenkes. (2019). Hari Disabilitas Internasional Tahun 2019 : “Indonesia Inklusi, Disabilitas Unggul”. Https://P2ptm.Kemkes.Go.Id/Kegiatan-P2ptm/Pusat-/Hari-Disabilitas-Internasional-Tahun-2019-Indonesia-Inklusi-Disabilitas-Unggul.
Meutia, V., & Mursita, R. A. (2018). Kompetensi Pedagogik Guru Kelas Dalam Pembelajaran Peserta Didik Tunarungu. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 19–27. https://doi.org/10.17509/cd.v9i1.11345
Rahmawati, A., Juhaeni, J., Aisah, S., Kinasih, A., & Shibyany, N. (2019). Pengelolaan Kelas Terhadap Siswa Tuna Rungu-Wicara Di Kelompok A1 PGRA Mamba’ul Hisan. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 1(2), 98–103. https://doi.org/10.15642/jeced.v1i2.463
Rapisa, D. R. (2020). MENEMUKENALI ANAK DENGAN HAMBATAN PENDENGARAN. Sleman: Deepublish Publisher.
Sarnoto, A. Z. (2021). Syukur dalam Al-Qur’an dan implikasinya pada pembelajaran dimasa pandemi covid-19. Seminar Nasional Kampus Meredeka, Kurikulum Merdeka Di Masa Pandemi.
Sarnoto, A. Z., & Hadi, A. (2022). Islamic education with liberation paradigm. 6(May), 2914–2923.
Sarnoto, A. Z., & Pratama Abnisa, A. (2022). MOTIVASI BELAJAR DALAM PERSPEKTIF AL-QUR’AN. Scaffolding:Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 4(2), 210–219. https://doi.org/https://doi.org/10.37680/scaffolding.v4i2.1609
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, N. S. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: remaja Rosyda Karya.
Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan. Remaja Rosdakarya.
Syaiful Bahri Djamarah, & Zain, A. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Yulaswati, V., Nursyamsi, F., Ramadhan, M. N., Palani, H., & Yazid, E. K. (2021). Kajian Disabilitas Tinjauan Peningkatan Akses dan Taraf Hidup Penyandang Disabilitas Indonesia : Aspek Sosio-Ekonomi dan Yuridis.