MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEKNIK JIGSAW DALAM PENINGKATAN HASIL BELAJAR AKIDAH AKHLAK SISWA MIN 3 TANGERANG SELATAN
Keywords:
Cooperative learning model,, Learning Outcomes, moral beliefsAbstract
This study discusses the Jigsaw cooperative learning model implemented at MIN 3 Kota Tangerang Selatan using the survey method with interview and observation techniques to the data sources, namely the head of the madrasa, related teachers and several students. The results of the study prove that the Jigsaw cooperative learning model can improve the learning outcomes of Aqidah Akhlak students at MIN 3, South Tangerang City. The jigsaw technique can be effectively applied in learning when the required steps should be practiced properly and correctly in learning. The steps and their application in learning Aqidah Akhlak at MIN 3 South Tangerang
References
Anam, I. K. (2023). Hasil wawancara dengan Guru MIN 3 Tangerang Selatan yaitu Ilham Khaerul Anam, Senin 16 Januari 2023.
Aniesa Puspa Arum. (2020). Strategi Pembelajaran Kooperatif Pada Mata Kuliah Penataan Rambut. Jurnal Teknologi Pendidkan, 22(2), 2020. https://doi.org/10.21009/jtp.v22i2
B.Uno, H., & Mohamad, N. (2012). Belajar dengan Pendekatan PAIKEM. Jakarta: Bumi Aksara.
Endah Ayu Kurnia Sari, Dewi K. Soedarsono, & Nofha Rina. (2019). KOMUNIKASI PEMBELAJARAN GURU PAUD DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER ANAK (Studi Deskriptif Komunikasi Pembelajaran Pada Kegiatan Belajar Mengajar di PAUD Lembah Madu, Cimahi). JIKA (Jurnal Ilmu Komunikasi Andalan), 2(2), 75–94.
Hermoyo, R. P. (2014). MEMBENTUK KOMUNIKASI YANG EFEKTIF PADA MASA PERKEMBANGAN ANAK USIA DINI. Jurnal Pedagogi, 1(1), 1–22.
Kasidi, Satyarini, M. D., & Widayati, S. (2020). Analisis Model Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Journal of Economic Education and Entrepreneurship, 1(2), 56–65.
Maynur, J. (2023). Hasil wawancara dengan Guru MIN 3 Tangerang Selatan yaitu Jetty Maynur, Senin 16 Januari 2023.
Rusman. (2017). Model-Model Pembelajaran, Mengembangkan Profesionalisme Guru. Grafika Pers.
Sakilah. (2009). Belajar Dalam Perspektif Islam. Menara, 12(2), 2–4.
Salamah. (2006). Pengembangan Model-model Pembelajaran Alternatif bagi Pendidikan Islam, Suatu Alternatif Solusi Permasalahan Pembelajaran Agama Islam. Fikrah.
Sardiman, A. M. (2005). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada,.
Sarnoto, A. Z. (2012). Urgensi Supervisi Pengajaran Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Statement | Jurnal Media Informasi Sosial Dan Pendidikan, 2(2), 55–66.
Sarnoto, A. Z. (2015). Konsepsi Media Pembelajaran Perspektif Al-Qur’an. MADANI Institute, 4(2), 59–67.
Sarnoto, A. Z. (2017). Aspek Kemanusiaan Dalam Pembelajaran Humanistik Pada Anak Usia Dini. Profesi: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Keguruan, 6(1), 11–16.
Sarnoto, A. Z., & Romli, S. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sma Negeri 3 Tangerang Selatan. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 55–75. https://doi.org/10.36671/andragogi.v1i1.48
Sarnoto, A. Z., & Ulfa, S. M. (2021). Kecerdasan Sosial dalam Pembelajaran Kooperatif Perspektif Al-Qur’an. AoEJ : Academy of Education Journal, 12(2), 294–302. https://doi.org/https://doi.org/10.47200/aoej.v12i2.739
Sarnoto, A. Z., & Waluyo. (2018). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Tahfizh Dan Motivasi Siswa Terhadap Prestasi Belajar Tahfizh Al-Qur’an Siswa MTs Hamalatul Qur’an Karawang. Statement | Jurnal Media Informasi Sosial Dan Pendidikan, 8(1), 49–62.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka cipta.
Sukmadinata, N. S. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: remaja Rosyda Karya.
Uno, H. B. (2009). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Bumi Aksara.
Usman, M. U. (2002). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Winataputra, U. (2003). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Pusat Penerbitan Universitas Terbuka.
Zed, M. (2008). Metodologi Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.